Švýcarsko, 23. až 27. září 2011

Arosa

Pátek, 23. září 2011, výlet do Arosy

Město Arosa se nachází v západní části Švýcarska poblíž města Chur. Je součástí alpského zimního střediska Arosa - Kulm. Nad městem ční hora Weisshorn 2653 m. Na její vrchol se lze snadno dostat kabinovou lanovkou. Z vrcholu je pak opravdu nádherný, fascinující výhled na vrcholky Alpských hor. Výlet nám doporučil Honza.

Fotky z Arosy

BogmenChuemettler

Sobota, 24. září 2011, výstup na Chüemettler

Honza se s námi vydal na vrcholek Chüemettleru. Chüemettler byla jedna z hor v našem okolí. Jeli jsme autem do výšky asi 1100 m a odtud dále jsme pak už šli pěšky. Vrchol hory leží v nadmořské výšce 1680 m. Pro srovnání, tato hora je skoro stejně vysoká jako Sněžka.

Cestou jsme se zastavili na chatě Bogmen 1374 m. Dali jsme si misku výborné polévky a obdivovali rodinu se čtyřmi dětmi co tam žila. Výstup ke kříži na vrcholu Chüemettleru byl pro zdatné turisty a my jsme se s Mirkem těšili, že si to užijem.

A také užili. Bylo nádherné počasí. Místy jsme trochu šplhali po skále ale nebylo to náročné, spíše unavující. Po výstupu nás trochu bolely nohy a tak Hozna usoudil, zřejmě s ohledem na mne, že dolů půjdeme jinou, snazší cestou. Sestup jsme začali asi v 15:30. Obešli jsme špičku hory. Trochu jsme bloudili. Bylo to namahavé, už jsem ani nefotografoval. Snímky z cesty zpět tedy nemám. Zpět k autu jsme se dostali kolem 18:15. Trochu jsme se obávali, abychom našli auto ještě za světla. Skoro celé 3 hodiny jsme sestupovali či místy vystupovali po horských mokrých loukách, rozbitých kopyty krav. Teprve posledních asi 300 m jsme šli po rovné cestě což jsem vnímal jako odpočinek. Byli jsme špinaví, hodně unavení ale šťastní.

Fotky z výstupu

Obersee

Neděle, 25. září 2011, výlet k jezeru Obersee

Na neděli pro nás Honza naplánoval výlet k blízkému jezeru Obersee. Pro nás to byl třetí, kritický den návštěvy. Po sobotním výstupu na Chüemettler nás moc neposlouchaly nohy což se projevilo zejména tím, že ráno nešlo vstát z postele. Nakonec se nám podařilo nějak se dostat do auta a vyjeli jsme.

Honza si sedl za volant protože cesta byla hodně úzká a řízení auta vyžadovalo nejen znát cestu ale i místní zvyklosti. Od jezera jsme udělali kratší, asi 3 hodinovou tůru. Měl původně naplánovaný výstup na horu Rautispitz 2283 m. Ten by ovšem trval tam a zpět 6 hodin a nám určitě ještě o nejméně hodinu či dvě déle. To bylo nad naše síly.

Fotky z Obersee

SanBernardino

Pondělí, 26. září 2011, přejezd přes průsmyk San Bernardino

Průsmykem San Bernardino jsme projížděli ze severní části švýcarských Alp do jižní části Alp. Záměrně jsme zvolili cestu horem přes průsmyk abychom toho viděli více. Byla tam jakási hranice mezi severní a jižní částí Švýcarska. Na severní straně průsmyku bylo trochu chladněji. Na druhé, jižní straně pak vládlo teplé letní počasí. Na severní straně se mluvilo švýcarskou němčinou, na jižní straně pak už italsky. Při obědě v restauraci jsme vzpomínali alepoň na zakladní italské věty.

Fotky z průjezdu průsmykem San Bernardino

Lugano

Pondělí, 26. září 2011, Lugano

Po přejezdu průsmykem San Bernardino jsme pokračovali dál do Lugana. Toto švýcarské město leží na břehu velkého jezera téměř na hranici s Itálií. Nejbližší velké italské města Milano je odsud vzdáleno pouhých 75 km. Zaparkovali jsme na parkovišti v centru města a vydali se na procházku po pobřeží.

Neměli jsme mnoho času a tak jsme se prošli alespoň po pobřeží jezera. Byl tam hezký park a malý přístav. Z Lugana jsme odjížděli po 16 hod. domů směrem přes průsmyk San Gottard.

Fotky z Lugana

San Gotthardo

Pondělí, 26. září 2011, průsmyk San Gotthardo

Z Lugana jsme se vraceli zpět. Na sever jsme ale jeli jinou cestou. Tentokrát přes průsmyk San Gotthardo. Bylo již dost pozdě odpoledne ale přesto jsme jeli horem přes průsmyk.

Z průsmyku jsme se pak vraceli přes Schwyz zpět do Schübelbachu. Domů jsme se vrátili až za tmy.